lördag 27 oktober 2007

BLÄ- Beskedet

Igår ringde läkaren som opererade mig och talade om att tumören inte är en bra tumör. Det är en satans skittumör som jag vill hoppa på, slå ner, skälla på och prata skit om. Hade den naglar skulle jag ta tandpetare och slå in dem djupt under naglarna med min hammare!

Jag rasade ner i ett avgrundshål, grinade och skrek... Min dotter Elin kom springandes in i vardagsrummet, Elin 17 år, och hjälp vad hon såg skräckslagen ut och nej jag borde inte visa henne min skräck men jag kunde inte hindra den från att spruta med full kraft ur hela min kropp. Hon höll mig. Kramade mig. Jag tror hennes tårar också sprutade lika vilt som mina. Jag ringde Royne och vrålade att han skulle komma hem... slängde av mig kläderna och sprang in i duschen för oj vad jag frös. Royne kom och nådde mig...tvingade in sin tro och sin energi in i mig - i alla fall lite. Jag samlade mig och tog mig ur duschen. Max var på ingång och han behöver inte veta mer än att mamma har opererat bort en knöl i bröstet. Inte ännu i alla fall.

Dagen gick sakta och jag höll mig på benen nästan hela tiden. Då och då rasade jag, kändes som om en stor sorg lagt sig över mina axlar och den sorgen lättade en aning när jag lät tårarna rinna.

Idag försöker jag arbeta med att tillåta mig vara ledsen. Jag är livrädd men håller på att bygga upp en strategi för att överleva rädslan. Jag tror att två saker är viktiga... dels att fokusera på en dag i taget och dels att tro på att det kommer att ordna sig.

Vad har jag för val? Följa rädslan som säger att jag inte kommer att överleva min 38-årsdag? Nej! Jag vägrar och har bestämt mig för att det här kommer att bli en resa som gör mig ännu starkare.

Fast rätt ofta är jag väldigt väldigt rädd...

(Uppdaterat 12/7 2013)

3 kommentarer:

Mary sa...

puss på dig!!
En vink och vi kommer fortare än du hunnit säga hejdå!
Vad som helst, när som helst. Har själv smällt i mig en massa kakor och bullar idag. Robn har fyllt 9 och vi har haft kalas. Allt hembakat! Men kan du fatta att när man har så jävla mycket att göra. Jobba 50% plugga 100% och praktik och 4 barn.....halvt hjälstressad på jobbet.....ja då börjar Marie och baka hela veckan 2 sorter varje dag! Man e faan inte riktigt klok!! Hur som helst så kommer jag förbi dig i morrn med lite kak och bull prov, när Robin har handbollsträning (om det är ok).
Kramis Marie

Anna sa...

Hej min vän
Halsade resten ur Singha flaskan( Thailändskt öl...hör till allmänbildningen att veta) och knödde ner alla tårar i flaskan åsså på med locket. Det funkar säkert :) Önskar att jag fick krama om dig och tala om hur värdefull du är men klockan är mycket och Royne vill säkert gosa med dig i fred. Vi hörs och syns till veckan
STORA KRAMAR
Anna

Maria L sa...

Hej igen!

Underbart att se dig på skolan i måndags.Du ser strålande ut ! ... nej, jag menar faktiskt inte så tokigt som det kanske låter... hihi... Går det förresten att skämta om eländet? Jag hoppas det, annars ber jag tusen gånger om förlåtelse.

Jättemysigt att få prata. Som du förstår finns du med oss alla hela tiden. Besked nästa måndag, sa du. OK: ladda med allt som gör dig gott. Vi laddar med dig.

Maria L