tisdag 27 oktober 2009

Lyckligt äldre?

Möter någon på stan. Kanske en gammal klasskompis. Tänker "hu, vad gammal h*n ser ut". Eller ser någon på tv. Får veta den personens ålder och tänker "Hu, vad gammal h*n ser ut". Jag är nämligen ungefär lika gammal och kan absolut inte jämföra mig med personen i fråga. För jag är ju rynkfri, utan grå strån på skallen och med en hy som nyutslagna nyponrosor.

Sedan tittar jag mig i spegeln. Och inser att jag ljuger för mig själv för visst finns det rynkor i mitt ansikte, jisses ögonlocken har ju till och med ramlat ner och är på väg att göra mig till en bulldog. Grått hår på sina ställen - check... och hyn liknar väl mest nyponrosor som har gjort sitt och är påväg att ramla till marken.

Så min inre bild stämmer inte med den yttre. Först känns det som om någon slagit mig hårt. Alltså första gången det hände. Sedan inser jag att varje rynka och grå strån är en del av mig. De har skapats av mina steg framåt i livet. Utan dem vore jag ingenting.

Antingen så tröstar jag mig genom att tänka så. Eller så är det sanningen. Det spelar inte så stor roll.

Men det finns en sak jag aldrig tänker förlika mig med och det är de satans stråna på hakan, som jag brukar glömma att rycka och nästan dör när jag en solig dag utomhus inser att de finns.

Laserbehandling nästa?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick mitt första gråa hår den dagen jag fyllde 24.. så jag bryr mig inte så mycket.. varje spår som finns tyder bar på att vi har levt.. och att vi inte tänker så mycket på att åren går...

Kram Pys

Anonym sa...

"det är på frugan och barna man ser att åren går"
=)
/T

Anonym sa...

åååh, fler med strån på hakan. Ibland känns det som ett morrhår där under hakan kort stelt och kolsvart.Hjälp...det är bara att gilla läget och slita bort dom med pincett. Ja vi kvinnor är oss lika.
Eva.

www.metrobloggen.se/sanbo sa...

HAHAHAHAH! Då kan du tänka på vad jävligt jag har det som har en svart prydfull mustasche som gärna visar sig i dagsljus.. 3 strån på hakan? välkommen tillbaka då du har sju!!! Vi får väl fixa lite då vi ses.... PUSS

www.metrobloggen.se/sanbo sa...

vad fick jag tre strån ifrån? jaja, jag säger som danisleeon malin..rubinlasern är vår räddning.

Malin sa...

Pysan, så är det!

T, självinsikt liksom...

Eva, de sabla morrhåren!

Sandra, har inte kommit så långt att jag klarar av att snacka om mustaschen...

Kramar!

Anonym sa...

Syrran "hamnade" i klimakteriet vid 39 år fyllda. Hon fick Östrogen för att förhindra benskörhet mm.
Vår mamma har VÄLDIGT mycket strån på hakan. Hon rakar sig för det är lättare! Nu har syrran informerat mamma att när hon tar sina östrogentabletter så försvinner stråna på hakan. Sagt och gjort, mamma gick till Dr Patton och "krävde" Östrogen en sisådär 15 år EFTER klimakterit eftersom "stråna" tydligen försvinner av tabletterna. Efter några dagar så ringer mamma till syrran mycket upprörd och frågar syrran om hon vet vad det är för biverkningar på Östrogentabletter? Nää säger syrran....ÖKAD SKÄGGVÄXT!! utropar mamma och slutar äta Östrogentabletterna!
Kram Marie