torsdag 29 oktober 2009

I Afrika

Där är min dotter nu och även om hon är 19 år så känner jag oro. Särskilt efter hennes mejl om hur svarta och vita hatar varandra där. Om hur vita inte tar taxi när de ska åka på krogen för det är de svarta som kör dem. I stället kör de vita själva och på en kväll hann Elin med att se två krockar. För de kör ju onyktra.

Jag blir chockad över att förstå att tänket svart och vit fortfarande existerar. Att det är en avgrundsdjup klyfta dem emellan. Det känns som om det inte alls är år 2009. Inser att jag inte vet någonting alls om hur världen ser ut. Det skrämmer mig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det underligt, känns så 1800-talet,det här med svart o vit. Och visst är man orolig mamma forever, min dotter är 28 och då hon flänger omkring i världen så är jag orolig.
Eva.

Anonym sa...

Vet hur det var när jag var på Sri Lanka i slutet av 80-talet.. då betraktades vita som kungar.. och det var många so tog chansen att faktisk bete sig som idioter... och utnyttjade detta till max.. hemskt att se hur en person som var jättetrevlig och som man trodde hade bättre värderingar och så plötsligt så kom det fram en helt annan personlighet än vad man trodde... *ryser*

Kram Pysan

Cari sa...

Var i Afrika är hon? Är hon där på semester eller jobb eller studier? Hoppas att allt blir bra med hennes resa.
Själv har jag bara varit på semester i Sydafrika och det var trots allt rätt lugnt. Och ett otroligt vackert land dit jag gärna reser tillbaka.

Malin sa...

Eva,usch jobbigt att vara så orolig!

pysan, jag ryser jag med. Samtidigt så blir man en erfarenhet rikare och lär sig dessutom att uppskatta sitt eget liv.

Hej Cari, Elin är i Phalaborwa just nu, ca fem timmar utanför Johannesburg. Hon är på semester med en kompis men bor hos sydafrikanska ganska nyblivna vänner. Var det nyligen du var i SydAfrika?

Kramar