onsdag 16 september 2009

Snoppogamärken

Om ni som har haft någon sorts snoppoga tycker att det ploppar upp lite för mycket födelsemärken? Börjar kanske fundera över dem? Snoppogespöket tittar fram, än en gång?

Som när jag stod framför spegeln och fundersamt kollade in min ena axel efter duschning och linsinsättning. Axeln såg konstig ut och jag var helt säker på att det födelsemärket som satt där inte funnits tidigare.

Veckor senare hittade jag ett på sidan av ena bröstet.
Sedan flera på armen...
Osv.

Och genast skapades i min hjärna övertygade tankar om hudsnoppoga. Så klart.
Satans jävla - ja jävla - skitsjukdom som nästlar sig in i skallen och vägrar lämna den. Kryper in i varje vinkel och vrå och liksom klamrar sig fast. Gömmer sig lite. Så pass att jag tillåts få andas med djupa andetag ganska ofta. Lever det vanliga livet. Med skuggan i skallen. Och när jag minst anar det så hoppar helvetet fram och skrämmer livet ur mig. Andas med små andetag. Axlarna vid öronen.

Ända tills jag får träffa min underbara läkare Lena. På onkologen. Som ler mot mig och berättar att det är väldigt vanligt att man får många födelsemärken efter en cytostatikabehandling. Varför vet hon inte. Men hon vet att det inte är någon fara.

Axlarna ner. Djupa andetag.

Så nu ser jag det som en sorts "vidare- i- livet- märken". Positiva små märken som visar att jag lever och fortsätter leva.

Livet är ta mig fan helt underbart!

Jag är ju bara för positiv och livsglädjetrallande jag :)

4 kommentarer:

A-K sa...

Oj, det har jag lagt märke till, men inte registrerat! Jag har oxå fått en massa nya födelsemärken!
Vad skönt för omedvetet har jag oroat mig, märker jag.... Jag pustar ut när jag läser vad du skriver och stryker födelsemärken på listan över alla orosmoment!
Tack, vännen! Kram

Anonym sa...

Då är vi tre som har samma.. jag får fortfarande en hel del som ploppar upp.. lite överallt...

Nu ska jag inte skrämma upp dig.. men jag vet att många äldre män som har prostata cancer med skelettmetastaser ofta får hudmärken som går i blått.. och man kan skymta en ljusare blå mycket tunn rand kring märket.. de är små och runda.. och detta kommer av metastaserna.. jag vill bara att du är uppmärksammad på om de går i blått... jag har inga såna än.. men jag har inte heller så många metastaser.. utan de här gubbarna är i princip fulla av metastaser och anses för gamla för cytobehandling..

Kram Pys som inte menar något elakt överhuvudtaget...

Malin sa...

Varsågod A-K :) Jag pustade jag med...

Pysan, vet att du inte menar något elakt :) Ingen fara, än så länge, med mina födelsemärken. Vik hädan metastaser!

Kramar

Johanna sa...

Åh så skönt att höra! Nu när jag tänker på det har jag ju också hittat ännu fler fläckar... (och jag hade många redan innan)