tisdag 2 juni 2009

Krasch?

Ända från början… då när det konstaterades att jag hade den sabla bröstcancern… så läste jag om och pratade med folk om tiden efter behandling. Redan då fick jag reda på att när allt omhändertagande var över – alla behandlingar och omgivningens omtankar och frågor – då kan man rasa i måendet.

Man är van vid att under en längre period kontinuerligt besöka onkologen för behandling. Så en dag så står man där och inser att behandlingarna är över. Omgivningen tycker, sedan länge, att man är frisk och det vanliga livet är i full gång.

Så vad händer? Jo, psyket som legat i träda vaknar till, inser plötsligt vad som har skett och brakar samman. Krasch liksom. Dunder och brak.

I fredags när jag fick den sista behandlingen så informerade mig sköterskan om det. Just ja, tänkte jag. Hon sa att det kan ta ett par månader. Innan det sker. Antar att hjärnan är lite trög eller kanske cancerbeskedet var en sådan chock att det tar tid för hjärnan att koppla.

Men det var ju på grund av att jag visste detta som jag direkt kontaktade en kurator. Pratade av mig chocken där i början. Så jag har inte tänkt att jag ska braka om ett par månader. Jag tycker definitivt att det räcker med det pissiga mående jag har haft utan att det ska ta mer tid av mitt liv nu när allt är klart. Hur som helst så är det här en viktig del av hela resan, så det kändes viktigt att delge er detta. Så nu vet ni. Ni märker om fortsättning följer i frågan.

Som sagt så finns det inte med i min planering…

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer i vågor..

Jag fick inte direkt en krasch.. utan mer en neutral dimension..

Jag blev nollställd.. trötthet.. och så ovanpå det den här nollställdheten.. det var jobbigt.. jag älskade min man.. men jag kunde inte visa det.. jag älskade mina barn.. men jag orkade knappt prata med dem..
Hela förra våren var sån.. och så kom sommaren och sen åkte jag till Mösseberg.. och vilade upp mig.. och fick nya krafter...

Kolla om du kan få åka iväg till Mösseberg under någon vecka...

Kram Pys

Malin sa...

Tack Pysan. Jag var på rehab i Alfta i höstas, några månader efter att jag avslutat cytobehandlingen. Där hämtades det kraft minsann.

Vi får se om det har någon betydelse eller om skallen kommer att protestera om några månader.

Självklart kommer oron och tankarna i vågor, konstigt vore det ju annars. Men de kommer i alla fall mer och mer sällan.

essge sa...

Skönt att du är tillbaka.

Har man jobbat hårt eller varit med om nåt jobbigt, så är det ofta först när det är över och man slappnar av, det är då den STORA tröttheten kommer.

Förståndigt att kontakta kurator. Är man beredd och har jobbat med sig själv, så tror jag, att även om det kommer ett bakslag, så blir det inte lika stort.

Lycka till!

Krjamar

essge

Mrs. S sa...

Skönt att du har tagit tag i det direkt istället för att vänta på att något ska hända. Det tror jag att alla borde lära sig. Förstår inte varför det är så svårt att ta hand om sig själv ibland?

A-K sa...

Jag vet att du kommer ha en alldeles underbar och fantastisk sommar!! Kram

www.metrobloggen.se/sanbo sa...

väntar på nästa inlägg.....