lördag 24 januari 2009

Utlovat recept och gammal vän

Semlor, 12 normalstora

1 pkt jäst
3 dl mjölk
8 dl vetemjöl
lite salt
75 g smör
1 dl socker

Smält smöret, blanda ner mjölken. Se till att det är fingervarmt och häll över den smulade jästen (Bra att smula den i bakbunke då det inte blir bra om man häller all gegga på bänken...hehe..) Släng i resten och rör ihop. Jäs 30 min i bunken och
ytterligare 30 min när bullarna är formade och lagda på plåt. Grädda ca 10 minuter på 225 grader.

Mandelmassa
Grädde
Vaniljsocker
Florsocker

När bullarna ska göras i ordning för att intagas - ahhh så gott - så gör såhär om ni inte gillar att äta en klump med mandelmassa...

Blanda och mosa mandelmassa med ovispad grädde så att mandelmassan får en lös konsistens. Ta ur inkråmet ur bullen. (Glöm inte att skära av toppen på bullen först :) Blanda nästan allt inkråm med mandelmassageggan, lite vispad grädde och en nypa vaniljsocker. Så är det dags att fylla bullen, sätta på locket och pudra med florsocker. Sedan det bästa av allt - få äta upp den!

Hoppas ni tycker lika mycket om den som jag! Lycka till!

Förresten så har jag stoppat i mig ännu en semla idag, i sällskap med min vän Maria och hennes fantastiska dotter Mira. Maria och jag har inte setts eller hörts på flera år så det var så roligt!

Alla råkar vi ut för saker som leder oss framåt - och en jäkla tur är väl det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack snälla för receptet. Det ska provas i veckan. Ska in på tisdag o sätta dit port a cath.. Efter det behövs belöning..
Kram o tack igen!

Malin sa...

Varsågod, Monne! Lycka till med porten i morgon och självklart ska du äta semlor som belöning! Kram