tisdag 13 maj 2008

Strålningen

Woahahahahaha….

Idag är det tre veckor sedan den senaste behandlingen.
Idag är det den dagen som jag brukar få behandling.
Idag har varit den dagen var tredje vecka som jag har fått behandling sedan den 7 januari. Dagen då jag natten innan somnat med ångest och sedan sovit oroligt hela natten. På morgonen ångest som jag fått hålla i styr tills Max kommit iväg till skolan. Sedan tårar i olika mängd… ökad ångest och kraftigt illamående på väg till Sundsvalls sjukhus i bilen… Vissheten om att det bara handlade om timmar innan biverkningarna satte igång… ännu en gång tappad kontroll, smärta, trötthet osv. osv. osv. – och så vidare i all oändlighet kändes det som.

IDAG FICK JAG INGEN BEHANDLING – woahahaha fatta det ni- hur underbart som helst!

Vill bara vara tydlig med att mot ångest och illamående så finns det tabletter och likaså för nästan alla biverkningar. När jag satt där i bilen på väg mot behandlingen så gav jag mig till slut och tog ett litet piller som dämpade ångesten, nästan tog bort illamåendet och gjorde mig pömsig. Varför vara ”duktig” när det finns hjälpmedel?

Mitt psyke är lustigt, idag skulle jag till Sundsvalls sjukhus för att röntgas inför strålningen och i bilen på väg ner kom illamåendet och ångesten… Inte i full styrka men ändå tillräckligt. Fast det gick över och skönt var väl det! Så nu är röntgen gjord och tre små prickar är tatuerade runt om på bålen för att de ska veta hur de ska rikta strålningen. Ha - Elin tjatar om att hon vill tatuera sig och idag kom jag hem nytatuerad… hon blev grön i ansiktet ända tills jag visade de tre pyttesmå prickarna… jag är en elak mamma som älskar att jäklas med min dotter. Så ofta jag kan står jag gömd bakom dörrkarmen till köket och hoppar fram när hon orkar sig upp ur sin håla. Tror jag måste sluta med det snart för det dröjer nog inte länge innan hon, av ren reflex, sopar till mig.

Den 27 maj börjar strålningen och då ska jag strålas i 25 dagar, med undantag för helger och röda dagar. Fram till dess tänker jag ladda batterierna och det betyder äta gott, vila men även promenera mycket och – såklart - umgås med nära och kära.

Hoppas på värme och mycket sol!

2 kommentarer:

www.metrobloggen.se/sanbo sa...

Vad underbart härligt att det är över!!! Jag kan riktigt känna lyckan! som en stor börda som bara släpper från ens axlar!!!

Linda sa...

guud vad skönt att det är över nu gumman....
sköt om dig nu på din födelsdag i morgon....och ät mycket tårta och njut med nära och kära...
tusen kramar Linda....
ja just det du och jag är så lik när det gäller att vara en sjuk mamma ..jag bara älskar att dryga mig för ungarna och dom bara dööööör utav pinsamhet...