torsdag 17 april 2008

Något...

På sistone har jag blivit galen när jag har läst i texter att man förkortar ”något” med ”nått” … för mig betyder nämligen ”nått” att man har nått fram eller till något. Själv har jag använt mig av ”nåt” för att förkorta ”något” men varenda gång jag har försökt med det på datorn så har den klagat… på en gång jag har skrivit klart ”nåt” så har det lyst rött och då har jag blivit tvungen att ändra för jag gillar inte när jag stavar fel – bort med det röda! Jag blir även irriterad när den gröna randen dyker upp för det betyder bara kanske att jag har skrivit fel. Att jag kanske måste ändra och ibland blir jag inte ett dugg klokare av texten som talar om hur jag ska göra… Microsoft Word i all ära men vid dessa tillfällen så går jag på känsla, liksom lyssnar i ollonskallen och ryggmärgen på vad som känns rätt.

I alla fall så var måttet rågat nu när jag satt och läste en text på en blogg… när ”nått” åter igen dök upp öppnade jag upp Word och skrev in ”nått” och sedan sökte jag efter synonymer. Någon som tror att något dök upp? Nänä, det kan ni glömma… klart jag hade rätt hehe… de ord som dök upp var räckt, uppnått, fått tag i, sträckt sig till etc. Hahaha, skrattade jag högt inom mig… vad klantiga ni är som använder er av ”nått” för att förkorta ”något”. Förstår ni inte att det blir jättekonstigt att läsa… innebörden liksom skiter sig. Ja, jag har ett fint exempel – det som fick mig att kolla upp detta… ”Ge mig nått som tar mig någonstans” (angående källan nämner jag inga namn). Ok, byt nu ut ”nått” mot t.ex. ”sträckt sig till” eller ”fått tag i”… ja jisses det går ju käpprätt åt hmhmhm. Så var det med det!

Vadå… om jag kollade upp synonymer till min förkortning ”nåt”? Nää sluta, varför skulle jag det? Mäh, anklaga mig för att ha fel? Jaja… synonymer till ”nåt” kommer härmed; fog, skarv, söm, fals och hrm… däcksspringa... jag blir arg om någon skrattar nu... Helt klart så måste det vara nåGOT fel på Word! Ja, för ska jag vara helt ärlig så tycker jag fortfarande att man ska kunna förkorta ”något” med ”nåt”… det känns liksom rätt i ryggmärgen. Jag tror att synonymerna ljuger så snälla Lena, maila mig och tala om hur det egentligen ligger till, för jag nöjer mig inte med detta. Word är nog en lögnare (inom vissa områden då i alla fall...)
?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej gumman,
tänkte bara lämna dig ett tips till en sida med synonymer som kan komma till hjälp i ditt fortsatta detektivarbete... :))

http://www.infoom.se/synonymordbok/

kraaaaaaam = stor varm vänskapsförklaring (hihihihi)

Unknown sa...

Du är galen du, eller så har du gott om tid och tar tag i sånt som vi andra bara går och grymtar om.

I alla fall så tror jag att "nåt" är den rätta förkortningen, det är i alla fall den jag använder (och då bör det ju vara den rätta), men att det inte accepteras av stavningsprogrammet beror nog på att det fortfarande räknas som talspråk.

Kram från en ordbajsare