tisdag 11 december 2007

Herceptin

Visste att det var nåt viktigt jag glömt, ska dra det snabbt. Är inte lika speedad idag men ändock glad!

Efter cellgiftsbehandling och strålning kommer jag att få Herceptin i ett års tid. Man kan säga att Herceptin fungerar som ett sorts vaccin och minskar risken för återfall och spridning. Herceptinet kommer inte att påverka mig så jag kommer att kunna fungera som vanligt. Det enda negativa, som jag ser det, är att jag är tvungen att ha kvar venporten. Den är irriterande, stramar och gör ont men jag hoppas att jag vänjer mig vid den. Var tredje vecka i ett års tid, kommer jag att få Herceptin i droppform - rätt in i venporten. Det tar ca en timme varje gång.

Sen är det ju lite läskigt att - om igen - inse att min snoppoga är en farlig en... "Var femte kvinna med bröstcancer har HER2-positiv cancer. Den är vanligare bland unga och extremt agg­ressiv. Risken för återfall och spridning är högre". Det där är jag... och därför är det förbannat bra att Herceptin finns. Det har bara använts i ca 1 1/2 år. Ni kan läsa om det på http://www.aftonbladet.se/kvinna/rosabandet/article452076.ab eller
http://www.onkologi.roche.se/Default.aspx?module=4&content=22&lang=SV&fwsite=13

Jag blev lite klokare...

Inga kommentarer: