lördag 20 oktober 2007

Koppla av?

Det är svårt att fokusera på sig själv, svårt att vara ego. Jag kämpar med det men jag tror inte att jag lyckas så bra. Mönster är svåra att bryta. Ja huga vad de är svåra att bryta.

Den 12 juli slutade jag snusa och ett tag trodde jag att jag var tvungen att börja igen... Det var för att jag ganska snart insåg att den elaka käringen som betedde sig som en dåre verkligen var jag. Som tur var har jag en klok och uthållig karl som vägrade låta mig ge upp. =) MEN trots att jag lyckades sluta använda nikotin har jag fortfarande inte lyckats bryta vanan - mönstret - att alltid se till att jag har något att stoppa under läppen...

Naturligtvis befinner jag mig nu i en situation som är ganska märklig. Märklig på så vis att den energi jag behöver för att bryta mönster inte riktigt finns där. Hjärnan är med men den orkar liksom inte utföra det jag beordrar den. Idag tyckte jag att jag var duktig - jag planerade att göra två saker som minskar stress. Jag planerade att göra dem på samma gång.... Jag tog med mig laptopen in till mitt nystädade badrum, tappade upp badvatten och tände ljus. Slängde en badbomb i badkaret... (underbar vaniljbadbomb från Lush, gul och vit). Sedan kröp jag ned i det enormt varma vattnet och vilade huvudet mot min nyinköpta badkarskudde. Efter det fick jag (så klart) ropa på Royne så han kunde komma och starta avslappningsgrejset jag laddat hem... Sen var det klart, två avslappningssaker i ett; bada och avslappningscd. Superbra!

Efter två minuter när jag hade tryckt in naglarna i ena handen och spänt vänstra foten, låret och rumpan knackade sonen på dörren och ville ha datorn. NEEEEJ, stönade jag. Efter det var det liksom kört för då hörde jag Max och Beppe som skrattade, skrek och slängde saker (tror jag) inne på Max rum. Men jag försökte en stund till i alla fall och tro det eller ej men jag dåsade till av den sövande rösten - ända tills mobilen ringde! Varför hade jag tagit med mig mobilen in på toa??? Jag var ju påväg att bli riktigt avslappnad. Värmen hade gjort mig mosig och den sövande rösten hade nästan lyckats hypnotisera mig med sitt prat om att lämna negativa tankar kvar i sjön.

Det var dottern som ringde och ville ha skjuts... Royne ryckte in och jag återgick till värmen och rösten. Men nu var det slut på magin, tankarna snurrade i huvudet igen... för visst var det så att mina ben behövde rakas? Bikinilinjen? Under armarna? Men herregud vad jag är stickig, hur länge sedan var det jag rakade mig? Äh, klart jag kan raka mig samtidigt som jag lyssnar på avslappning.

Så var jag tillbaka i verkligheten igen... men lite mosig var jag allt :) Ända tills jag tappat ur allt vatten och upptäckte värsta gula randen runt badkarskanten och på den vita duschslangen. Det var bara att ta fram skurgrejerna igen och färgen på badkaret gick bort men slangen den är vit med gula fläckar nu. Det är härligt att bada! I morgon ska jag nog basta i stället...

Så jag kämpar med att ta det lugnt men jag tror att jag måste avdramatisera det hela. Försöka att bara vara i stället för att planera hur jag ska koppla av!

Jag har lärt mig en del idag i alla fall:
- det är enormt viktigt att jag som förälder lär mina barn att jag ibland har "egentid" och inte får bli störd. (Om inte huset brinner eller de har brytit benen...)

- se till att det är en vana med "egentid" - om du blir sjuk och får rådet att ta hand om dig själv så kan uppgiften bli så stor, så stor....

Må väl alla därute! Kramar i massor! =)

1 kommentar:

A-K sa...

Ha ha jag skratta gott åt ditt försök att slappna av i badet. Jag har samma problem (dock inte med barnen) Lyckas jag slappna av i en hel minut är jag glad. För visst är det lite äckligt när man börjar tänka på att man ligger där o badar i sin egen smuts. Har provat Yoga oxå, men har aldrig kännt mig så stressad som då! Gäller nog att hitta sitt eget sätt att slappna av o få "egentid". Jag har hittat mitt ialf. Så kämpa på!
Kram på dig vännen!