onsdag 13 maj 2009

Portfri!

Lite läskigt var det.
Och jag trodde - när jag låg där - att de inte alls gett mig någon tisdagsfylla.
Lurad.
Fast när vi skulle gå ner i garaget vinglade jag och sa konstiga saker.
Vill också minnas att jag under operationen pratade med läkaren och sköterskan om mina bröst och vad märkligt det är att det bröst de har tagit bort snoppogeknölen ur har blivit större och inte mindre. Mindre borde vara logiskt. Men icke.

När jag kom hem small jag av i soffan. Som en hemmafru som smygsupit och däckar mitt på eftermiddagen. Så kändes det. Nästan.

Såhär kändes det innan operation. Tänkte stanna i rullstolen i garaget. Ett tag i alla fall.





















Kunde inte ta några bilder under operationen, som jag planerat. Det sterila skulle nog inte uppskatta min bakteriehärd hos mobiltelefonen. Så jag knäppte kort efteråt. Sköterskan håller i porten som har suttit i mig i 1 1/2 år. Sedan var jag bara tvungen att ta en bild av allt klägg på operationsbordet. Ni som är känsliga för blod får blunda. Slutligen en bild av en portfri Malins bröst och hals. Bara ett förband som kliar.

























Det läskigaste under operationen var när läkaren skulle sy igen och upptäckte att bedövningen slutat verka. Jag studsade på britsen och skrek. Läkaren bedövade mer. Så sydde hon på nästa ställe och jag studsade och skrek igen. Tre bedövningssprutor till fick hon sätta. Sedan gick det finfint.

Vävnaden satt fast runt slangen men det gjorde inte alls ont att frigöra den. Det bara kändes att de grötade runt. Jag låg bakom ett jätteskynke. Såg ingenting.

Läkaren höll koll på mina fötter. För varje gång det gjorde ont krullade sig tårna.

6 kommentarer:

Isabelle sa...

Så skönt att du är av med den! Jag tyckte det var en befrielse när porteländet försvann. Men någon rolig op är det inte. Alla sa att det var så enkelt, snabbt och lätt. My ass att det var.

Tänk vad duktig du har varit som har fixat alla behandlingar!! Var stolt över det!

Ha det gott och ta hand om dig. Stor kram!

A-K sa...

Wäuhhh, det lät läskigt att bedövningen släppte!
Skönt för dig att vara utan porten! Kram och grattis!

Kamilla sa...

Grattis, ohh så skönt det måste kännas! Måste vara en stor befrielse! Oj vad jag blev lite avundsjuk nu ju:-)
Kommer ihåg när dom satte in min, jag trodde jag hade sovit hela tiden, men ack nej, sköterskan berättade att jag hade pratat konstant under hela ingreppet! Jag har ingen aning, läskigt man kanske avslöjar några världshemligheter när man ligger och snackar på det viset ha ha
Ta nu hand om dig och njut av ditt nya "portfria" liv!!
stor kram från mig
Kamilla

Anonym sa...

Grattis till ditt "port" fria liv...Hoppas att det blir ett långt sådant....

Kram Pysis

anna of sweden sa...

Har inte varit inne hos dig på ett tag
så jag har itne riktigt hängt med.
Men grattis till att du är av med "saken". :)
Kram!

Malin sa...

Isabelle, helt underbart faktiskt. Men my ass säger jag med angående operationen... Jag är stolt över behandlingarna och kommer att klappa mig själv ordentligt på axeln när den sista är över om två veckor! KRAM

A-K, ja läskigt men skönt ändå. Jag låg en stund och tänkte vara cool och ta smärtan. Så gör de ju på filmer, sa jag till läkaren. Men jisses det är ju på film det. Sa hon. Tack för grattiset och kram!

Kamilla, tack och kram och du vet -det dröjer inte alltför länge innan du ska vara av med din! Kram

Pysan, du är uppmuntrande som alltid... tack och kram

Anna, ja najs att vara av med saken :) Tack! Och kram! :)