torsdag 2 april 2009

Bröstvän!

Kolla – MIN onkologläkare är en bröstvän av stora mått! Första gången jag mötte henne var min första tanke att be om en annan läkare... Lena skakar nämligen lite med huvudet när hon pratar. Stakar sig lite också faktiskt, så första minuterna upplevs hon som en aning hrm.. ja... konstig. Jag är så glad över att jag lyssnade till vad hon sa istället för hon är fantastisk. Hon är noggrann, hon är intresserad, hon lyssnar och hon hör vad jag vill ha sagt. Jag har inte för en endaste sekund känt mig överkörd eller osynlig - som faktiskt har hänt med ett flertal läkare vid tidigare tillfällen. Lena är dessutom enormt kunnig inom sitt område. Hon är sååå värd detta pris och jag applåderar henne!


Texten nedan är tagen från www.breastfriends.se pressmeddelande.

Racingförare, läkare och kurator får bröstcancerpris

Utmärkelsen Årets Bröstvän går till cancerläkaren Lena Carlsson från Sundsvall, kuratorn Lisbeth Bengtsson från Borås och racingföraren Mikael Eklund från Örebro. De har på olika sätt utmärkt sig för sitt stöd till kvinnor med bröstcancer. Utmärkelsen delas ut i Stockholm idag.

En privatperson och två personer som arbetar inom cancervården får idag ta emot utmärkelsen Årets Bröstvän. Det är racingföraren Mikael Eklund som använder motorsporten till att samla in pengar till Bröstcancerfonden, läkaren Lena Carlsson, som har byggt upp onkologiska kliniken på Sundsvalls sjukhus och kuratorn Lisbeth Bengtsson, som arbetar med psykosocialt stöd till kvinnor med bröstcancer i Borås. Samtliga har blivit nominerade av allmänheten. Nu har de utsetts årets pristagare.

Lena Carlsson är en av årets två bröstvänner som arbetar inom cancervården. Hon är verksamhetschef och har byggt upp cancerkliniken på Sundsvalls sjukhus. Tidigare fick alla cancerpatienter åka till Umeå för behandling, nästan 30 mil enkel resa. Nu kan patienterna få cytostatika- och strålbehandling i Sundvall. Patienterna berömmer verksamheten och lyfter fram Lenas vänliga och pedagogiska sidor. Det är några av de faktorer som juryn tar fasta på i sin motivering:

”Lena Carlsson har vunnit patienternas förtroende i sin roll som klinikchef och onkolog. Trygg, pedagogisk, empatisk, vänlig och kunnig är omdömen från hennes patienter i Sundsvall. Hon har utvecklat verksamheten med bland annat strålkanon och cytostatikamottagning, hög tillgänglighet och duktiga medarbetare. Lena Carlsson är en skicklig kommunikatör och engagerad läkare”.

– Det är ett fantastiskt trevligt pris som gör mig mycket stolt, säger Lena Carlsson, verksamhetschef för onkologkliniken.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Vad roligt. Och vad bra att du har en sådan bra läkare!

Jag tycker att vi borde uppmärksamma bra sjukvårdspersonal mer för oftast här man ju bara om de dåliga erfarenheterna.

Hoppas maten smakade bra. :D

HAGENS VITA VARDAG sa...

Hallå där vännen!
Sååå länge sedan känns det som! Har helt enkelt inte fått i hop tiden och bloggandet på sistone!
Vad härligt med en sån kompetent läkare, det får man ju verkligen lov att säga!
Vilka fina bilder du visar på dig, ursnygga! Är så sugen på att klippa av mig håret igen och du har verkligen en skitsnygg frissa!
I like!=)
Ha de så gott och sköt om dig
Kramar Anna

Malin sa...

Johanna, håller med! Och maten blev... mja inte så bra faktiskt.

Anna, bra att du är tillbaka igen. det var ett tag sedan! Och tack! Kan bara tala om att det krävs sååå mycket jobb för att ha kort hår och det gillar inte jag! :)

Kramar!