onsdag 10 december 2008

Ett misstag att lära av

En anledning till att denna blogg existerar är ju att ni ska kunna lära av mina misstag. Här kommer ett.

Cellgifterna var skittaskiga mot mina naglar, både på händerna och på fötterna. Många tappar dock naglarna men det slapp jag – naglarna tyckte kanske att de biverkningar jag fick var nog.

Av cellgiftet jag får nu – Herceptinet – så är det lindriga biverkningar. Sanningen är att de flesta inte märker av några biverkningar alls. Utom jag då… så klart – SKIT! Fast å andra sidan är de biverkningar jag får nu löjliga jämfört med i våras – hu vad hemskt det var då – får rysningar i hela kroppen och ångesten bubblar upp i bröstet bara vid tanken på skiten.

Av Herceptinet mår mina naglar inte alls bra. De blir liksom tunna och delar sig. Mina långa och starka naglar har försvunnit pö om pö. Så inför bröllopet vi skulle på gick jag och gjorde naglarna. Så himla fina var de… i fyra dagar… sedan började skiten rasa. Delvis delaktig i förfallet är självklart flytten men mina egna naglar är nog den största boven.

Här kommer det – lär av mitt misstag! OM ni får cellgifter och får dåliga naglar, se till att inte använda någon form av låtsasnaglar. Varför? Jopp, enkelt. Fusknaglarna lossnar ju allt eftersom (för mig räckte det att lätt stöta i nageln så släppte de i något hörn) och eftersom mina egna naglar är så enormt kassa så följer de liksom med. De är numera avskalade och kortare än någonsin förr. De ser hemska ut helt enkelt.

SKITNAGLAR

Och ont gör det

Och 850 spänn kostade det

Vet inte vilket som svider mest

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade så förj-vla ont i mina naglar när jag hade lösnaglar som föll av och tydligen är det inte helt ovanligt. Jag har en kompis som håller på med lösnaglar (hon jobbar med det) och enligt henne är det inte helt ovanligt att man har ont och att naglarna ser förfärliga ut under. På vissa fungerar det, på andra inte. Men hon har också sagt att mediciner ibland kan påverka resultatet. Men det jag vill komma till är att lösnaglar är mest bara skit! Jag tror inte att ens att de mest hälsosamma naglar mår bra av det.

PS. Jag har varit lite off på sistone, men jag tror att jag börjar komma tillbaka till någon sorts vardag. Jag har inte glömt bort dig. Men du vet hur livet kan bli ibland. Det är det ena efter det andra.

Anonym sa...

Hej, tänkte berätta hur det gått för min syster som var inne igår!
De gjorde mamomgrafi, UL & biopsi. Kölen är 4x1,5 cm i bröstet och den i armhålan är ca 1,5x1,5. På UL tyckte läkaren inte att det såg ut som cancer men att det isf var den största bindvävsknuta han sett! Biopsin får utvisa vad det är. Svaret tar en vecka, men det låter ju lite positivt att det inte ser ut som cancer iaf!
Kram Johanna

Malin sa...

Johanna, tydligt är att lösnaglar inte funkar för mig. Hoppas verkligen att mina egna återgår till att bli hyfsat normala... Sedan vet jag att du inte har glömt mig :) Var sak har sin tid och det är så det ska vara!

Till andra Johanna:) Ska hålla tummarna allt jag kan veckan som följer! Massa lycka till!

Kram till er båda