tisdag 26 augusti 2008

Lingon...vecka...

Det finns i alla fall en sak man som kvinna (!)… Oooops, har blivit så gammal att jag benämner mig själv som kvinna nu. Har ingen aning om exakt när man övergår från flicka, tjej till kvinna men kvinna kallas man nog sedan resten av livet. Ibland, eller ofta för vissa, kallas man för käring. Förhoppningsvis käring istället för kärring… De som kallas (ofta) för kärring borde kanske se över sin tillvaro, för antingen har ni inte en aning om att ni är en padda… eller så har ni en karl som är en gris. Är alla med mig?

Som… kvinna… finns det en sak som vi kan svära som borstbindare över, eller välkomna som en hemlig älskare (Hrmph, menar som jag välkomnar min Royne! Han är ju allt för mig, även hemlig älskare..!)

Menstruationen. Mensen. Röda veckan eller lingonveckan. Vi lever med blödandet en vecka i månaden stor del av vårt liv. Även om det ibland – av mig – har upplevts som ett slaskigt och störande inslag så har det ju blivit en del av mitt liv. Kan helt ärligt påstå att enda gången jag har längtat efter mensen är då den har varit sen och ställt till tankarna en aning. Svårt tänka enkelt sådana gånger vill jag lova.

I samband med att cellgifterna intog min kropp försvann min mens. Inte särskilt konstigt med tanke på gifternas kraft. Kan inte påstå att jag saknade slafset. Men när mina svoscher kom och läkaren sa att det fanns en risk att jag knuffats in i klimakteriet tidigare, så blev jag tillfälligt mållös. En mållös och plötslig gammal käring. HA! Inte ens 40 år och klimakteriekossa… hemska och kanske sanna tanke. Sedan gick veckorna och månaderna och en dag insåg jag att svoscherna var ett minne blott. Då sa läkaren att menstruationen skulle återkomma eftersom jag inte hamnat i klimakteriet. Skit samma, tänkte jag som hade vant mig av med slafset.

Så nu blir jag tvungen att konstatera att… Jag idag är en ung kvinna med ååår kvar till klimakteriekossetiden! Att välkomna mensen är ett måste. Att den har visat sin slaskiga nuna innebär att kroppen mår gott och börjar ramla in i normala gängor.

Känns helt ok!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Som du säger vännen,
man svär många gånger över lingonveckan och att det är "fel tid" mm MEN har vi kvinnor något annat som är oss så troget?? :)) den återkommer till oss varje månad (oftast) vilken tid på året det än är och den återkommer vad vi än för dagen har för humör :))
Så fortsätt se fram emot den och välkommen tillbaka till mensvärken :)) puss och kram

www.metrobloggen.se/sanbo sa...

Grattis till första mensen!