söndag 30 november 2008

Konsekvenser

Nu har den runnit av mig. Ilskan. Men så arg som jag var när jag kom hem var det länge sedan jag var. Annars kan man ju tänka sig att jag skulle ha varit lycklig efter en helg med Kärleken i jätteromantisk miljö – Marstrand och bröllop – trött men lycklig. Faktum är att jag var just lycklig och trött, ända tills jag öppnade dörren hemma. Då rann lyckan och tröttheten iväg all världens väg. Och ersattes av Malin med hornen. Långa, tjocka horn innehållande mycket ilska och total galenhet. GALEN. Det är inget som går att hindra, bara för omgivningen att hålla sig borta tills hornen krymper.

Eller vad säger ni om att efter att ha rest halva dagen mötas av ”åhharvihamnatpåkrogendagenefter-lukt”? Grogg-vin-öl-indränkta golv och vardagsrumsmatta? Dörrar till garderob som buktade inåt? Nyckelskåp i två delar? Ringar på vardagsrumsbord? Dörrhandtaget ur funktion… saker liggandes ute på bron, som ska ligga ovanpå garderoberna? Rökt inomhus… Minns inte allt - fick liksom tilt i den kokande skallen - men ni undrar säkert varför hon inte hade städat… den där dottern jag har… Observera att hon tyckte att hon hade städat bra. Ghaaaaa.

Så vi städade. Dammsugade och skurade. Svor mest hela tiden. I alla fall jag.

Det tråkigaste av allt är dock att bli tvungen att se till att det blir konsekvenser för hennes handlande. Det är så onödigt när det skulle kunna fungera och jag älskar ju tjejen och hon är ju ingen ond människa. Bara dum ibland... Hon är 18 men konsekvensen blev att så länge hon bor hemma och går i skolan får hon dricka högst en gång i månaden (helst inte alls så klart…). OM hon dricker fler gånger kommer det att kosta henne 500 kronor gången.

Hon får aldrig någonsin mer ha förfest hemma.

Vad tycker ni – ska man svälja och låta dem röja hemma ibland eller går det ”fetbort”?

2 kommentarer:

www.metrobloggen.se/sanbo sa...

Jesus christ! Kan se dig framför mig då du öppnar ytterdörren! hälsa Elin att hon måste jobba på att smyga mer..man får ju se till att det är skinande rent då ni kommer hem! se det som att hon varit orutinerad, vilket tyder på att det kanske var första gången hon haft förfest?
hhoohho! Lite hårt straff tycker jag!!
Puss hoppas ni hade en underbar helg!!

Malin sa...

Förfest nummer trettioelva... ungefär... Ett alldeles lagom straff alltså... :) Fast det gör ont!